Friday, November 11, 2011

aLeeSyA ProGrEss

 pejam celik pejam celik tengok2 umur aleesya dah pun cecah 1 tahun 7 bulan (19bulan).. cepah betul masa berlalu.. kejap je dah nak masuk 2 tahun.. 

makin hari makin banyak perbuatan aleesya yang buat aku happy.. antara nye :

1. eesya skang aku prasan die sorg yg sensetif.. aku baru tinggikan suara sket atau pun sebut haip.. die dah menangis sampai meleleh-leleh air mata.. die ingt kiteorang marah die.. padahal kiteorang bukan nye marah die pun..

2. skang eesya dah pandai ucap acih (time kasih) setiap kali die dapat sesuatu.. walaupun sekadar susu..

3. dah banyak perkataan yang eesya boleh sebut dengan jelas walaupun pelat dan sebutan akhir..

4. eesya dah pandai sebut abc.. tp skadar A to C je..

5. eesya semakin pandai ikut arahan yg kite bg.. cthnye, buang pamper dlm tong sampah, amik pamper dan bedak dalam bilik, amik buku die dekat rak dan gosok gigi walaupun tak berapa betul

6. eesya pandai pujuk klo kiteorg buat mke sedih.. die sayang2 pipi kite, peluk kite pastu cakap dlm bahasa die.. konon2 nk pujuk la tu.. yg aku faham die sebut mama/papa je..

7. bile kite tanye.. 
kiteorg : eesya anak sapa? mama ke papa?
eesya : papa..
kiteorg : eesya anak sapa? papa ke mama?
eesya : papa..
walaupun kite terbalikkan papa n mama, eesya tetap pilih papa..

8. lagu kegemaran eesya - boboboi.. bile bke tv je sebut boboboi.. sampai pernah eesya kejut aku pukul 3 pagi semata2 nak tengok video lagu boboboi dkt handphone.. lepas aku bg die tengok 3 kali play video tu baru die sambung tido balik.. nasibaik time hujung minggu.. klo hari keje, mau nangis aku sebab esoknye nak kerje..

9. eesya ni anak papa sebabnye kalau die terjaga tgh tido dan sedar mama de tapi papa takde, mesti die kejut aku dan sebut papa-papa.. bile aku cakap papa tengok tv dekat luar.. die cepat2 pegi cari papa die dekat luar.. lepastu tarik tangan ajak tido.. walaupun rapat ngn papa, tp aku tetap utama bg die sbb nye klo xde papa, die boleh diam lagi tp kalau mama takde, mau die meraung..

10. eesya dah pandai main masak2.. selalunye die masak permainan burger lepas tu kasi papa makan.. papa semestinye lah kne jadi mangsa utk belakon pura2 makan burger eesya tu.. pastu bile papa cakap cedapnye, eesya senyum .. hahah.. bile papa cakap erk papa nak tercekik sambil wat gaya ala2 tercekik pastu eesya bg la air plak.. papa yang rajin layan..

banyak lagi perkembangan eesya.. lain kali baru aku cite lagi.. skang pun dah panjang lebar.. hehehe.. pe pun semoga anak mama n papa membesar dengan sempurna n jadi anak n manusia yang terbaik dlm segala hal.. amin

2 comments:

ibuhebat said...

clever girl eesya :)
anak kita sebaya la.. jom exchange link! http://hebatkan.blogspot.com

Mama Ezry said...

dah besar dah esya....pandainyer..